Een ervaren kok doet een mis en place voordat hij gaat koken. Alles staat klaar en de ingrediënten zijn gesneden. Net als voor een kok is het als geïnterviewde belangrijk om in elk geval de volgende 4 ingrediënten voorbereid te hebben. Tijdens het interview kun je het niet meer herstellen!
Wat is mijn kernboodschap? Eenvoudig geformuleerd in één zin en voor één uitleg vatbaar. Het is een zin die je op verschillende momenten tijdens het interview kunt herhalen. Bedenk dat van een interview maar een paar minuten en soms nog veel korter wordt uitgezonden. Wanneer je publiek maar één ding zal onthouden, wat is dat dan? De kernboodschap kun je ook zien als de kop boven een artikel. De kop bepaalt of je verder leest. Zo’n kop of kernboodschap hoeft niet de hele lading te dekken, maar moet wel de nieuwsgierigheid van het publiek wekken, waardoor zij blijven luisteren. Lukt dat niet, dan zappen ze naar een ander programma.
Probeer altijd van te voren de vragen te krijgen. Soms lukt dat niet. In dat geval maak je zelf een lijst met vragen die je vermoedelijk kunt verwachten. Zet daar ook een aantal pittige provocatieve vragen in, zodat je voorbereid bent met een goed antwoord. Er is geen garantie dat de interviewer zich precies aan de vragenlijst zal houden, maar het gros van de vragen zal hij zeker stellen. Wellicht dat hij tijdens het interview de volgorde van de vragen verandert, maar je bent in elk geval inhoudelijk goed voorbereid en maakt daarmee een stevige overtuigende indruk.
Vorm een beeld van de interviewer of journalist. Door interviews terug te kijken (bijvoorbeeld op www.uitzendinggemist.nl) krijg je een indruk van de manier waarop de interviewer werkt. Bedenk dat jouw onderwerp, ondanks de nieuwswaarde, voor een interviewer persoonlijk niet interessant hoeft te zijn. Het kan zijn dat hij dan tijdens het gesprek niet goed luistert of jou net niet genoeg uitdaagt met zijn vragen, waardoor je minder goed uit de verf komt. Daar kun je op anticiperen in de inhoudelijke voorbereiding van de antwoorden.
Wat trek je aan? Zowel op de radio als televisie is het belangrijk dat je geen storende geluiden maakt met armbanden, kettingen, oorbellen of een horloge. Voor een televisie uitzending trek je niet al te opvallende en makkelijk zittende kleding aan. Voor de heren bijvoorbeeld een donker pak met een effen overhemd en das. Denk ook aan donkere sokken, niets zo erg als witte sokken onder een donker pak. Voor de dames is er meer keuze, maar het liefst niet te opvallend en ook donkere tinten. Onder studiolampen wordt het behoorlijk warm, het voordeel van donkere kleding is dat je geen zweetplekken ziet. Vermijd ruitjes, glimmende stof of kleding met dezelfde kleur als de achtergrond.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten