zaterdag 19 juni 2010

Voorzichting met te grote informatiestroom

Het is logisch dat sprekers graag zoveel mogelijk informatie willen delen met hun publiek. Zeker als je ingewikkelde dingen moet vertellen of controversiële punten presenteert, is het lastig om genadeloos te schrappen. Toch is het verstandig om genadeloos te schrappen.

Een presentatie is niet de beste methode voor informatie-overdracht. Een geschreven tekst geeft de lezer de mogelijkheid om zich even te bedenken, om het nog eens te lezen of even weg te leggen. Bij een presentatie moet de luisteraar alle informatie in één keer verwerken. Er is geen tijd voor wegdromen.

Het beste aanbod is daarom in hapklare brokjes, geïllustreerd met voorbeelden en analogieën. Een analogie is een beeldende beschrijving van een eenvoudig proces dat duidelijk maakt hoe iets werkt. Dat eenvoudige proces is te vergelijken met het ingewikkelde proces dat niet in een paar zinnen valt uit te leggen. Iedereen snapt de boodschap, zonder lastig gevallen te worden door een uitgebreide beschrijving.

Kies de drie belangrijkste punten die je wilt maken. Hoe meer punten je behandelt, hoe minder tijd je voor elk punt hebt, waardoor ze elk ook minder uit de verf komen. Kiezen en schrappen.

Zie een presentatie als een voorproefje, een teaser voor mensen om contact met je te maken. Door een presentatie maak je mensen warm voor jouw onderwerp en kun je hen inspireren. Een presentatie hoeft niet meteen alle informatie te bevatten. Via andere wegen voorzie je het publiekvan meer informatie. Maak een pdf van aanvullende informatie en verspreid die via de email of een blog en twitter over je onderwerp. Het voordeel van deze nieuwe manieren is een continue contact met je publiek. Gebruik het voordeel van elk medium.

Geen opmerkingen: