vrijdag 20 augustus 2010

5 eenvoudige methoden voor het maken van een titel

Je hebt hard gewerkt en je presentatie is klaar, een heerlijk gevoel. Misschien heb je er niet eerder bij stilgestaan, maar de titel voor je presentatie is de moeite waard om aandacht aan te besteden. De titel bepaalt mede of er publiek op jouw presentatie afkomt.

Laat in elk geval nooit de organisatie van een congres of seminar de titel bepalen, maar houd dat in eigen hand. Maak ook een titel wanneer je in kleiner verband, bijvoorbeeld voor een aantal medewerkers van een bedrijf, een presentatie houdt. Door een aantrekkelijke titel gaan mensen met een ander gevoel in het publiek zitten. Ze zullen nieuwsgierig zijn en zin hebben om naar jou te luisteren, dat is precies de houding die je hebben wilt.

Een goede titel bedenken is niet zo ingewikkeld. In kranten en tijdschriften vind je genoeg mooie voorbeelden. Journalisten en redacteurs gebruiken allerlei beproefde methoden. Een aantal ken je al omdat ze ook krachtige presentatietechnieken zijn.

Maak van je titel een klein verhaaltje.
Een verhaal als presentatietechniek werkt ook prima voor een titel. De kunst is dan wel om het kort te houden: "Hoe een onbekende schrijfster uitgroeide tot bestseller auteur"
 
Gebruik de kracht van een aantal.
Bij voorkeur niet meer dan 3, het magische getal dat mensen gemakkelijk kunnen onthouden. Bijvoorbeeld: "Drie eenvoudige oplossingen voor een schoner park."
 
Verwerk een tegenstelling.
Een tegenstelling zorgt voor verrassing: "Hoe je kleuters leert om vliegtuigen te bouwen."
 
Maak je publiek nieuwsgierig.
Mensen willen hun tijd efficiƫnt gebruiken, dus komen ze het liefst luisteren naar een presentatie waarin ze iets nieuws zullen horen. Het woordje 'nieuw' gebruiken: "Nieuwe inzichten die aantonen dat het klimaat wel degelijk verandert."
 
Begin de titel met 'hoe' en doe een belofte.
Met de titel "Hoe LinkedIn nu ECHT te gebruiken" belooft Jan Vermeiren dat je je niet alleen registreert, maar echt aan de slag gaat met LinkedIn.

2 opmerkingen:

Ellen zei

Goede tips, daar heb ik direct gebruik van gemaakt bij het verzinnen van een titel bij een blogpost: "Wat Pipi Langkous ons leert om grote organisaties klantgerichter te maken"

http://deglazenwasser.blogspot.com/2010/08/wat-pipi-langkous-ons-leert-om-grote.html

Bedankt voor de inspiratie!

RondjeFietsen zei

... en opnieuw bood dit stuk inspiratie om een pakkende titel voor m'n blogpost. Denk dat ik deze pagina maar ga bookmarken. :-)