Dia's zijn er alleen ter ondersteuning van je verhaal. Wanneer je dat als uitgangspunt neemt, zit je altijd goed. Dan kun je dus ook besluiten om geen enkele dia te gebruiken.
Iedere presentatie heeft zijn eigen dynamiek en er is geen standaard te noemen voor het aantal dia's, de lengte van je tekst of de grootte van een letter. Ondanks dat, kan het geen kwaad om de 10-20-30 regel van Guy Kawasaki in je achterhoofd te houden. Wanneer iedereen deze richtlijn zou hanteren, dan zouden veel powerpoint presentaties er al heel wat beter uitzien.
De 10-20-30 regel is makkelijk te onthouden en bied je bij het maken van een presentatie een aantal voordelen.
- Het zorgt voor beter ontworpen dia's, wanneer je jezelf beperkt tot 10 dia's per presentatie. In plaats van bijvoorbeeld 5 bulletpoint dia's te gebruiken om een onderdeel duidelijk te maken, word je gedwongen om de informatie te minimaliseren in één eenvoudige dia.
- Hetzelfde geldt voor de lengte van je verhaal. Eén kernboodschap per presentatie is alles wat een publiek aankan. Focus je verhaal op die ene boodschap en 20 minuten is in veel gevallen meer dan voldoende spreektijd.
- Dia's worden leesbaarder. Ik vind 30pt lettertype zelfs aan de kleine kant, waardoor het nog steeds verleidelijk is om meer dan 1 korte zin op een dia te zetten. Gebruik liever 60 of 70pt. Verwoord tekst in een (sub)kernboodschap van een paar woorden. Eén zin bij één beeld, of alleen die ene kernboodschap bijvoorbeeld op een zwarte achtergrond.
Presentatie Steve Jobs (CEO Apple) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten