Je kunt ervan uitgaan dat het publiek na een presentatie een stap verder wil zijn. Zij wil resultaten horen, weten wat de omvang van een probleem is en welke oplossingen er zijn. Dat betekent dat je de veelheid aan informatie moet terugbrengen tot de kern, waarmee je alleen die vragen beantwoordt die voor het publiek het belangrijkste zijn.
Daarom start je de voorbereiding van je presentatie ook altijd met het bedenken van de kernboodschap. Deel je verhaal op in blokjes en bedenk eventueel per onderdeel een sub kernboodschap. De powerpoint bouw je op aan de hand van de hoofd- en subkernboodschap(pen), door er beelden bij te zoeken in plaats van er een rijtje bullets van te maken.
Elke boodschap krijgt een eigen dia. Je kunt ervoor kiezen om alleen het beeld te laten zien of ook de kernboodschap erbij te zetten. De kernboodschap komt in de plaats van een "kopje", wat vaak de categorienaam is, zoals bijvoorbeeld "budget 2010". Het beeld vervangt de bullets.
Het programma Powerpoint is gemaakt voor beelden. Het ontleent zijn naam aan de derdenregel. Een dia wordt verdeeld in 9 vlakken door middel van twee vertikale en twee horizontale lijnen, waardoor er 4 “power points” ontstaan. Deze vier punten staan net iets uit het midden. In plaats van een beeld uit te lijnen in het centrum van de dia, gebruik je de power points om het beeld te plaatsen. Vergeet de bullets en gebruik Powerpoint waar het voor bedoeld is: beelden.
Powerpoint make-over
Geen opmerkingen:
Een reactie posten