Simon Sinek presenteert zeer onderhoudend zonder powerpoint. De inhoud van zijn verhaal is niet direct nieuw en toch zet hij je aan het denken. Waarom?
Sinek gebruikt de flip-over als hulpmiddel en niet als vervanging van hemzelf. Hij weet precies wat hij wil vertellen, hij is gepassioneerd over zijn onderwerp, daarom heeft hij ook geen spreekschema (lees: bulletpoints) nodig. Door het tekenen op de flip voelt het publiek zich heel direct betrokken. Het lijkt wel of je met hem aan tafel zit en hij geanimeerd vertelt terwijl hij op de achterkant van een bierviltje een tekening maakt.
Door zijn manier van presenteren maakt Sinek zijn punt en is hij geloofwaardig. De vraag is maar of Apple door dit eenvoudige idee zo succesvol is geworden. Er is ook een levendige discussie op TED te lezen naar aanleiding van zijn standpunt. Maar dit doet er niet toe, hij heeft ervoor gezorgd dat mensen erover nadenken en betrokken zijn geraakt bij zijn idee.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Ha Pauline, dit is inderdaad een treffend voorbeeld van effectief presenteren met heel basic hulpmateriaal. Dankjewel. Het effect wordt denk ook wel bepaald door de boodschap en de spreker. Victor Frankl kon het zelfs al met een schoolbord, maar ja, hij had ook wel een opvallende boodschap en pakkende stijl. Ook op TED: http://www.ted.com/talks/viktor_frankl_youth_in_search_of_meaning.html
Een reactie posten