Presentaties en gesprekken hebben elk hun eigen voor- en nadelen. In een conversationele presentatie worden komen alle voordelen samen. Er is structuur, focus en na elk blokje tekst krijgt het publiek de gelegenheid om mee te doen. Je presentatie hoeft zelfs niet volledig te zijn, samen met het publiek maak je de inhoud compleet. Je zet als het ware je presentatie helemaal in de steigers en het publiek bouwt 'm met jou af. Je bent minder spreker en veel meer begeleider.
Een statische setting waarbij jij praat en het publiek luistert, verandert in een dynamisch geheel waarin het publiek betrokken raakt bij jouw onderwerp.
Om dit soort presentaties te geven, moet je goed op de hoogte zijn wat er onder je publiek leeft. Zoek vooraf op internet, in twitter en blogs naar berichten over jouw onderwerp en de reacties van mensen daarop. Ook op je eigen blog of via twitter kun je vragen stellen voorafgaand aan de presentatie. De verhalen die je daaruit krijgt, kun je in je presentatie gebruiken. Je gaat dus veel minder uit van het materiaal dat jij voorhanden hebt, maar illustreert jouw idee of standpunt met materiaal dat je vooraf van het publiek verzamelt.
Kijk achteraf wat het publiek van jouw presentatie vond. Wat hebben ze getwitterd of geblogd? Laat je presentatie niet eindigen na het fysieke moment, maar schrijf blogs over de bijeenkomst en reacties die je tijdens en achteraf hebt ontvangen. Zo blijf je nog lang na de presentatie in contact met je publiek.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten