Een paar dagen na de presentatie is er meestal geen touw meer aan vast knopen. Helaas bestaan veel diapresentaties uit een spreekschema in de vorm van bullets. Afgebroken zinnen of losse kreten die na afloop niet meer zoveel zeggen. Maar ook als ze bestaan uit beelden, kun je alleen met de bijbehorende tekst begrijpen wat ermee wordt bedoeld.
Daarom is het beter om spreektekst, dia’s en hand-out te zien als drie verschillende producten. Ik hoor je al zeggen "maar daar heb ik toch helemaal geen tijd voor". Uiteindelijk betaalt die moeite zich terug. Respect van je publiek en resultaat van je presentatie krijg je alleen als je er genoeg werk van maakt. Echt.
Het voordeel is, dat je de hoeveelheid informatie in de presentatie kunt beperken tot de belangrijkste boodschappen. Dat scheelt weer tijd! Een presentatie is immers bedoeld om te inspireren, niet om een berg informatie over het publiek uit te storten. De dia's, in de vorm van beelden en foto's ondersteunen dat verhaal. Het publiek kan de hand-out na afloop meenemen of vanaf diezelfde dag downloaden van de website. Dat laatste is een mooie manier om nogmaals contact te maken met je publiek
Tips voor het maken van een effectieve handout
- Neem voldoende tijd en laat het er verzorgd uitzien, het is ook een visitekaartje.
- Maak een korte samenvatting van je presentatie en vul het aan met extra gegevens.
- Zorg voor dezelfde titel en structuur als de presentatie.
- De handout moet leesbaar zijn voor iemand die niet bij de presentatie aanwezig was.
- Laat ruimte vrij, zodat het publiek aantekeningen kan maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten