maandag 19 april 2010

Apple ziet presentaties als belangrijkste marketingmiddel

Steve Jobs zegt dat de presentaties van nieuwe producten zijn belangrijkste marketingmiddel zijn. Uren besteedt hij samen met zijn mensen aan de voorbereiding. Kopers staan rijendik voor de deuren van Apple of zitten voor hun Mac om op dezelfde dag de presentatie van het nieuwste van het nieuwste als eerste te zien.

Wat is zo speciaal aan zijn presentaties?

Hij beantwoordt de vragen die het meeste ertoe doen
“Wat levert het mij op?”, “Waarom zou ik luisteren?”, die vragen wil de klant beantwoord hebben. Jobs verkoopt geen producten, maar hij verkoopt de wens van gebruikersgemak en dan ziet het er ook nog prachtig uit. "Om te likken" zei hij eens.

Hij laat een en al passie en enthousiasme zien
Dat werkt aanstekelijk. De drive voor Jobs is doen wat hij leuk vindt, geweldige producten ontwerpen waar mensen van kunnen genieten. Design betekent voor hem niet in de eerste plaats hoe het eruit ziet, maar veel meer hoe het makkelijk werkt.

Hij maakt voor elk product een oneliner
Journalisten vinden het heerlijk dat koppen boven artikelen worden voorgekookt. Jobs herhaalt de oneliners meerdere malen in zijn presentatie. Ook zijn oneliners zijn geschreven vanuit het perspectief van de gebruiker. Ze beantwoorden aan de vraag “wat levert het mij op?”.

Hij hanteert het oude principe van een presentatie in drieën Bij de overgang naar Intel zei hij: "Tien jaar geleden ontwikkelden we de 68K in PowerPC. De tweede grote ontwikkeling was van OS9 naar OSX, dit was een hersentransplantatie. Vandaag is het tijd om te beginnen aan de derde transitie, ja het is waar, we gaan over van PowerPC naar Intelprocessors". Zo bouwt hij de spanning op. In al zijn presentaties vind je dit principe terug.

Jobs zorgt dat ook jij vindt dat je zijn oplossing nodig hebt
Dat doet hij door te starten met een probleem waar wij als publiek tegenaan lopen. Hij beschrijft de huidige situatie en maakt dan de weg vrij voor de volgende stap: het presenteren van zijn oplossing.

Die oplossing heeft de vorm van een held

In 30 seconden weet hij zijn publiek te overtuigen van de app "shazam". Hij vraagt: "
weet jij wanneer je niet weet welk nummer je hoort en maakt het je gek? Met Shazam app hou je gewoon je iphone omhoog en binnen enkele seconden weet je wie er zingt en hoe je het kunt krijgen".

Elke 7-10 minuten schudt hij het publiek even op Onderzoek in cognitief functioneren heeft aangetoond dat ons brein na een minuut of 10 zich gaat vervelen. Op zo’n moment heeft het publiek een break nodig: een tweede spreker, een demo, een filmpje of een korte anekdote bijvoorbeeld.

Welke elementen kun jij in je presentatie meenemen?

Geen opmerkingen: