vrijdag 30 april 2010

De eerste stap naar effectievere beeldpresentaties

Het is slecht gesteld met de beeldpresentaties. Dat ligt niet aan powerpoint of keynote, maar aan de manier waarop de sprekers deze programma's gebruiken. Het is een gewoonte geworden om spreekschema's te projecteren in de vorm van bulletpoint lijstjes. Geadviseerd wordt nog niet meer dan 7 woorden en 7 regels. Iedereen valt bij dit soort presentaties in slaap. En toch blijven we het doen.

Daar moet verandering in komen. Ben jij degene die in jouw bedrijf de eerste stap zet en de bulletpresentaties voor altijd achter je laat?

Het toverwoord voor deze verandering is ontwerpen.
Een beeldpresentatie is niet zomaar een samenraapsel van gegevens of plaatjes. Elke dia is zorgvuldig samengesteld en voldoet aan een aantal basisregels van ontwerp. Het bestaat hoofdzakelijk uit beeld, dat de presentatie ondersteunt in plaats van voor de voeten loopt.

Waarom gebruiken zo veel sprekers bulletpoints?
- zo'n presentatie is snel in elkaar gezet
- je kunt het achteraf als hand-out uitdelen
- en het helpt de spreker om de lijn vast te houden

Waarom bullets uiteindelijk niet efficiënt en effectief zijn.
Om te beginnen loopt informatie in de vorm van tekst via eenzelfde spoor in je brein. Tijdens een presentatie kun je dus alleen luisteren of lezen. Beelden en tekst versterken elkaar.

Bulletpoints dekken alleen de logica en feiten, maar doen niks met de emotie van het publiek. Door eerst met post-it's aan de slag te gaan, open je veel meer mogelijkheden. Als hand-out gebruiken lijkt efficiënt, maar achteraf is er meestal geen touw aan vast te knopen en belandt zo'n bulletpresentatie in de papierbak. Om de lijn van de tekst vast te houden heb je geen beeldpresentatie nodig maar een goede spreektekst. Deze tekst ligt voor je op een katheder of je hebt wat steekwoorden op een klein kaartje in je hand. Daarmee voorkom je de neiging om achterom op het scherm te kijken en dus met je rug naar het publiek te staan.

Extra werk steken in een presentatie is uiteindelijk het meest efficiënt.
Je wilt tenslotte dat het publiek overtuigd raakt en actie onderneemt. Dat kan alleen wanneer zij een boeiende presentatie hebben gezien.


Uitgangspunt hiervoor is, dat een presentatie bestaat uit 3 verschillende onderdelen:
- spreektekst
- hand-out, met extra informatie, grafieken en andere gegevens
- beeldpresentatie

Je zult merken dat met dit uitgangspunt de teksten die eerst in de beeldpresentatie stonden, nu terecht komen in de spreektekst of in de hand-out. Deel de hand-out pas na de presentatie uit, zodat het publiek niet gaat bladeren. Maak de beeldpresentatie pas nadat je weet hoe de verhaallijn in elkaar zit en bepaal dan welke beelden het verhaal kunnen versterken.

Geen opmerkingen: