maandag 10 november 2008

Saaie opsomming of stevige kernboodschap?

In tijden van economisch zwaarder weer is het nog belangrijker om jezelf van anderen te onderscheiden. De banen liggen straks niet meer zomaar voor het oprapen. Hoe zorg je er dan voor dat je uitblinkt en dat een werkgever voor jou kiest?

In de eerste 5 minuten van een gesprek vormt je toehoorder een mening. Die minuten zijn cruciaal!
Herhaal bij de start van een sollicitatiegesprek niet je cv. Die heeft iedereen aan tafel gelezen en klinkt altijd als een opsomming (en dus monotoon). Neem daarvoor in de plaats een korte krachtige kernboodschap met 3 van jouw meest in het oog springende kwaliteiten. Dit is een voorbeeld: "Ik ben ondernemend, creatief en vind kwaliteit belangrijk". Elk van de genoemde punten kun je in een voorbeeld uitlichten. Zo'n voorbeeld klinkt veel minder saai, omdat het een korte anekdote is, waarin je stem met meer melodie klinkt.

Maak een frisse start in het gesprek en kies de juiste kernboodschap!

Geen opmerkingen: