dinsdag 21 december 2010

Hoe formuleer je een krachtige kernboodschap?

Om te bepalen of je een overtuigende presentatie hebt gehouden, kun je je publiek achteraf vragen wat het denkt dat de kernboodschap van het verhaal was. Wanneer je daar geen eenduidig antwoord op krijgt, heb je je doel waarschijnlijk niet bereikt.

Door vooraf een duidelijke kernboodschap te formuleren, bied je niet alleen het publiek maar ook jezelf houvast en de rode draad van het verhaal. In mijn trainingen besteed ik veel aandacht aan het formuleren van overtuigende kernboodschappen. Een deelnemer vertelde mij dat zijn kernboodschap het centrale punt van zijn presentatie was geworden, waar hij steeds naar terug kon om vervolgens een nieuw onderwerp aan te snijden. Hij had totale controle over zijn verhaal en voelde zich daardoor zeker.

Dit zijn de vier stappen om een overtuigende kernboodschap te formuleren:


1. Overtuigen of informeren? 
Vraag jezelf hardop af wat je wilt dat het publiek ONTHOUDT of DOET. Het maakt nog even niet uit hoe je het formuleert. De eerste dingen die in je opkomen, schrijf je op.
 
2. Sleutelen en schaven.
De kunst is om de kernboodschap zo te formuleren dat het gemakkelijk onthouden en te herhalen is. Dat doe je door je ruwe versie aan de volgende checklist te onderwerpen:
 
KORT Het liefst niet langer dan een twitterbericht (140 karakters)
 
CONCREET Gebruik woorden die het publiek kan 'zien'. Geen abstracties of clichés zoals "wij maken onze bankzaken transparant", maar "wij laten de transactiekosten in uw bankafschriften zien".
 
PERSOONLIJK Door je of u in de tekst te verwerken. "U bespaart kosten door ….", in plaats van "Bespaar kosten door….".
 
ACTIEVE TAAL Zinnen met veel werkwoorden of woorden als 'proberen' en 'streven' komen passief over. Gebruik liever "wij nemen maatregelen" dan "wij streven ernaar dat het opnemen van maatregelen zo snel mogelijk gebeurt".
 
NIEUWS Zorg dat de boodschap iets bevat dat het publiek nog niet weet, anders hoeven ze niet naar jouw presentatie te komen.
 
3. Generale repetitie
Wanneer je de mogelijkheid hebt, test dan je boodschap bij een of meer proefpersonen. Kunnen zij de boodschap onthouden? En een aantal dagen later?
 
4. De uitvoering
Leid de kernboodschap in door voorafgaand bijvoorbeeld te zeggen: "Het belangrijkste punt voor u is….". Herhaal de kernboodschap, in steeds verschillende bewoordingen, in elk geval aan het begin en het einde van je presentatie.

Geen opmerkingen: