zondag 9 mei 2010

Hoe maak je een presentatie nieuwe mediaproof?

Publiek is op zoek naar nieuwe dingen. Zij willen hun kostbare tijd niet verdoen met overbodige informatie. Een presentatie moet daarom kort zijn en de belangrijkste boodschappen bevatten. Door je als spreker helemaal te verplaatsen in het publiek kun je zorgen dat zij krijgen waar ze naar op zoek zijn: nieuwe boodschappen.

De presentatie is niet meer een eenmalig event. Het publiek wordt uitgenodigd om ook na de presentatie geïnteresseerd te blijven en om de ideeën aan anderen door te geven. Het gaat om informatieoverdracht en om het opbouwen van een relatie met het publiek.

Een presentatie is één van de manieren om het publiek te bereiken. Daarnaast bestaan tegenwoordig een blog, email, website, youtube, twitter en slideshare. Ook via deze media verspreid je de boodschap die je te vertellen hebt. Een presentatie ontwerpen is veel werk en door de boodschap via meerdere kanalen te verspreiden, werpt al dat werk meer vruchten af.

Biedt het publiek één plek waar ze alle achtergrondinformatie kan vinden. Start bijvoorbeeld een homepage of een plekje op je eigen website, waar alle losse stukjes informatie samenkomen, die het publiek via diverse kanalen als blog en Twitter vindt. Op die homepage kun je ook de hand-outs, de presentatie, de powerpointpresentatie en videobeelden plaatsen.

Bereid het twitterende publiek voor. Door vooraf een "hashtag" (# met een hele korte tekst) te maken en te promoten, ook tijdens de presentatie, is de kans groot dat het publiek deze zal gebruiken. Volgers die niet aanwezig zijn bij de presentatie kunnen dan snel via de tag alle informatie vinden die er wordt getwitterd.

Geen opmerkingen: