donderdag 13 mei 2010

Presentaties maken voor Twitterend publiek

Neem het publiek als uitgangspunt. Tegenwoordig krijgen we per dag ongelooflijk veel informatie bewust en onbewust binnen. Wil je dat het publiek jouw ideeën vasthoudt, beperk ze dan tot 3 stuks.

Denk vanuit het "waarom". Wat is mijn kernboodschap en waarom zou het publiek naar mij willen luisteren. Een praktische manier hiervoor is het maken van 4 twitterberichtjes. De eerste beschrijft de kernboodschap, de andere drie vormen de ondersteuning van de kernboodschap, de 3 ideeën die het publiek onthoudt.
Uiteraard bevatten alle berichtjes slechts 140 karakters. Het maken van deze vier zinnetjes lijkt simpel, maar van je hele presentatie is dit het meeste werk. De rest van het verhaal draait verder om deze kern- en subboodschappen.

De schrijfstijl is belangrijk.
Liever nog minder dan 140 karakters, concreet zijn en actieve taal gebruiken. Daarmee bedoel ik, zo min mogelijk werkwoorden en geen "proberen", "geloven" of "streven". Eén korte pakkende zin.


De start van de presentatie is niet de "agenda" of "introductie".
Je wilt het publiek meenemen in je verhaal, dus moet je inspelen op emotie en niet meteen met feiten komen. De structuur voor het begin van het verhaal is daarom: 1. voor welke uitdaging staat het publiek? 2. waar willen ze naartoe? 3. hoe komen ze van A naar B?
Een krachtige manier om de 3 vragen visueel te maken is bijvoorbeeld door in de powerpointpresentatie voor elk van de vragen slechts 1 woord op te nemen. Steve Jobs doet dat regelmatig.

De 3 twitterberichtjes vormen de kopjes voor de powerpointdia's in het middenstuk van je verhaal
. Het middenstuk bestaat daarmee uit 3 blokken, elk ingeluidt door een dia met een kopje waarin de kernboodschap staat. Uiteraard zul je de twitterberichtjes iets moeten aanpassen zodat zij geschikt zijn als kopje in een dia.


Biedt het publiek tijdens de presentatie extra achtergrondinformatie. Zorg dat je de 2 meest interessante bronnen opneemt in je powerpoint, zodat het publiek die kan re-tweeten. Neem geschikte foto's op in de powerpointpresentatie die met een mobiele telefoon een mooi plaatje bij een tweet opleveren. Goede audio is ook belangrijk. Elke mobiele telefoon heeft tegenwoordig een behoorlijke voicerecorder, dus de kans is groot dat je verhaal wordt opgenomen.

Geen opmerkingen: