dinsdag 16 juni 2009

Een goed begin.....

Stel, je gaat naar de nieuwste Harry Potter film en in plaats van een spannende opening met veel spektakel zie je Daniel Radcliffe naast een beamer staan. Het licht gaat uit en dia voor dia leest hij heel gedetailleerd vanaf de bullet points voor wat er allemaal gaat gebeuren in de film.

Waarom kunnen zakelijke presentaties, net als in films, aan het begin die spanning er niet inbrengen? Zeker bij korte presentaties die als doel hebben om het publiek te activeren, hangt het succes volledig af van een goed begin.

Gelukkig zijn er veel alternatieven voor de alom bekende saaie start “ik ga u vandaag iets vertellen over…” of nog erger “mijn presentatie gaat over…..” (net als vroeger op school met de spreekbeurt):

  • Start met een verhaal dat gebaseerd is op één enkele gebeurtenis, één persoonlijke ervaring die je nooit meer vergeet. Geef antwoord op de vragen wie, wanneer, waar, wat, waarom of hoe. Daarmee weet het publiek waarom zij naar jou zullen luisteren. Vertel alleen over bijzonderheden die helpen de boodschap of reden te verduidelijken. Vertel meteen het verhaal en daarna pas wie je bent en van welke organisatie, voordat je verder gaat met de rest van de presentatie.

  • Begin met een overdonderende statische bewering: “wist u dat 80% van alle Nederlanders….”, daarmee schets je de context en zet je het publiek in de startblokken voor meer.

  • Doe een kleine enquête onder het publiek, waarmee je direct zorgt voor interactie en de presentatie meer de vorm van een gesprek krijgt.

  • Doe een quiz, in een grote groep is bijvoorbeeld het van Holland Sport bekende “petje op petje af” een makkelijke manier om uiteindelijk een winnaar over te houden (die dan een bescheiden prijs ontvangt). Ook bij deze vorm meteen interactie met het publiek en ook fysiek beweging.

Geen opmerkingen: