vrijdag 4 juni 2010

Weg met de bulletpoints, lang leve de beelden

Ik vind het altijd leuk om voorafgaand aan een presentatie of mediatraining een statement te droppen. Om een beetje in te komen en te horen hoe mijn deelnemers over presenteren denken. Dit keer was het: "mijn missie is om alle bulletpoint presentaties de wereld uit te helpen."

Net als de andere keren, stuitte de anti-bullet uitspraak ook nu op tegengas: het is toch de snelste manier is om een presentatie in elkaar te zetten.
Maar is dat werkelijk zo? In dit geval bleek de deelnemer wel degelijk beelden gebruikt te hebben, in een presentatie voor de eigen medewerkers. Zelfs meerdere beelden, waaronder een eigengemaakte foto. De pr medewerkers die erbij zat, wist zich die beelden ook goed te herinneren. Ze stonden na weken nog steeds in het geheugen gegrift!

Sommige onderwerpen lenen zich niet voor beelden is een ander argument dat ik vaak hoor. Ook laatst weer van een vriend van mij die econoom is. En nog geen week na onze discussie daarover mailde hij mij. Op een congres had hij een presentatie gezien van een econome uit Australië die alleen maar beelden gebruikte. Hij vond het de beste presentatie die hij in tijden had gezien. Hij voegde eraan toe dat het weliswaar niet ging om "onderzoek". Kennelijk wordt dat gezien als een andere tak van sport. Toch ben ik ervan overtuigd dat ook een ingewikkeld onderzoek zich laat vertalen naar op z'n minst eenvoudige grafieken. Economie gaat over mensen, handel en tastbare dingen op deze wereld......daar is ook een beeld voor.

Er is een omslag in het denken nodig willen we van de bullets afkomen. Door uit te gaan van het uiteindelijke doel dat je impact wilt met je presentatie. Wanneer dat lukt is de tijdwinst op de langere termijn vele malen groter dan de korte termijn winst die je (voor jezelf) boekt met bullets.
Dat beelden kinderachtig zouden zijn en niet geschikt voor bepaalde onderwerpen is ook een gedachte die overboord kan. Beelden én tekst versterken elkaar en leiden ertoe dat het publiek (voor wie je het allemaal doet) nog lang de presentatie zal onthouden en waar nodig actie zal nemen. Effectiever en op termijn tijdwinst.

Fris de boel eens op en gebruik beelden.

Geen opmerkingen: