donderdag 23 juli 2009

Hoe word je geïntroduceerd?

Als spreker is het vaak zo dat je door iemand van de organisatie of de contactpersoon van een bedrijf wordt geïntroduceerd. En dat kan jouw presentatie beïnvloeden! Wat je veel hoort is een soort biografie, een korte versie van wat je ook bij afscheidsrecepties hoort. Degene die jou introduceert heeft wat gegevens opgevraagd en dreunt die op een saaie manier op.

Op de inhoud van de introductie kun je invloed uitoefenen. Overleg van te voren en zorg dat de persoon die jou introduceert de dingen zegt die JIJ belangrijk vindt. Negen van de tien keer zal hij of zij het fijn vinden als jij zelf de tekst aandraagt, lekker makkelijk.


En wat wil je dan dat die persoon vertelt?
De introductie moet er vooral voor zorgen dat het publiek er vertrouwen in krijgt dat zij naar een interessante presentatie gaat luisteren. Dat maakt het jou als spreker weer gemakkelijk.
Zorg dat het kort en krachtig is door drie onderdelen erin op te nemen. Alle drie moeten ze naadloos aansluiten op de presentatie die je gaat houden. Per presentatie verschilt dus de introductie afhankelijk van het onderwerp.
1. Wie ben je: beantwoord de vraag waarom juist jij hier komt presenteren.

2. Wat ga je vertellen: hier kun je de kernboodschap laten vertellen of heel kort het onderwerp laten aanstippen.

3. Waarom is het voor het publiek aantrekkelijk om te gaan luisteren: de vraag “what’s in it for me” moet hier beantwoord worden, wat is de kans of juist het probleem waarmee het publiek worstelt en waar jij de oplossing voor hebt.

Nog een tip, laat je nooit introduceren als dé expert op het gebied van. Hiermee kweek je bij het publiek hoge verwachtingen, die alleen maar tegen kunnen vallen. Hou de introductie bescheiden en laat door het verhaal blijken dat je een autoriteit bent op jouw gebied.

Geen opmerkingen: