woensdag 2 februari 2011

Hoe je als directeur steeds weer een boeiende presentatie houdt

Als directeur van een bedrijf hou je minstens een aantal keren per jaar een presentatie. De jaarcijfers, een fusie of de lancering van een nieuw product, op deze belangrijke momenten verwacht men dat de directeur zal spreken.

Hoe maak je een boeiende presentaties van al die verschillende activiteiten binnen je bedrijf? Start in elk geval vanuit vanuit het publiek en ga in haar schoenen staan. Wat willen de stakeholders, medewerkers of belangstellenden horen? Met welk beeld of welke oproep tot actie laat je hen uit de zaal vertrekken?

4 tips om steeds weer die boeiende presentatie neer te zetten


1. Focus
Maak genadeloos keuzes.
Het publiek overladen met teveel informatie komt niet krachtig over, omdat je daarmee aangeeft dat je niet precies weet waar je moet stoppen of hoofdzaken van bijzaken moet scheiden. Bedenk dat je niet álles hoeft te vertellen. Pak 3 kernpunten uit de grote hoeveelheid informatie. Als je vindt dat je daarmee niet helemaal de lading dekt, maak dan een mooi rapport waarin de overige informatie te vinden is.

2. Vertel een verhaal
Nu je een duidelijke keuze hebt gemaakt, is het eenvoudiger om over de 3 kernpunten elk een verhaal te vertellen. Bijvoorbeeld over een product dat goed verkocht. Maak van elk van de 3 kernpunten een pareltje door in te zoemen op details en van die details een verhaal te maken. Wat is het verhaal achter het succes van dat ene product.

3. Begin
Laat lege zinnetjes weg en kom meteen to the point. Ga niet uitgebreid mensen uit het bedrijf bedanken of de mensen in de zaal voor hun komst. Het publiek wil zo snel mogelijk horen wat je te vertellen hebt. Laat ze niet langer in spanning.

4. Houdt het publiek hongerig
Spreek nooit te lang. Sterker nog, houdt het publiek hongerig en laat haar achter op een hoogtepunt. Je opent daarmee de mogelijkheid tot een dialoog met de zaal of een gesprek achteraf. Een presentatie is geen eindpunt maar de start van een langer contact met de toehoorders. En, niemand vindt het erg als een presentatie iets korter duurt dan verwacht.

Geen opmerkingen: