woensdag 9 februari 2011

Wat doen live artiesten wat jij ook kan?

Live optredens hebben iets bijzonders. Mensen zijn bereid ervoor te betalen ondanks dat  zij ook rustig op de bank de muziek kunnen beluisteren. Wat is toch die aantrekkingskracht?

Het draait om twee dingen: contact en het gevoel iets speciaals te krijgen. We bezoeken live optredens omdat we het gevoel willen hebben in contact te zijn met de artiesten. Dat lukt alleen als je hen recht in de ogen kan kijken. Zelfs als je in een stadion op 100 meter afstand zit, heb je gevoelsmatig meer contact dan door het beluisteren van een cd. Ook heb je tijdens liveoptredens het gevoel dat de artiesten iets speciaal voor jou creëren.

Hoe kun jij het bijzondere van een live optreden van een artiest gebruik in jouw presentaties?
 

1. Oefen op de juiste manier 
Sommige mensen denken dat te veel oefenen ervoor zorgt dat zij onecht klinken. Zij geven er liever de voorkeur aan om zich nauwelijks voor te bereiden en ter plekke te improviseren. Op een enkele uitzondering na, leidt dit meestal tot een ongeorganiseerd en vaak veel te lang verhaal.

Oefen (hardop) je presentatie door de tekst niet letterlijk te leren, maar tijdens het oefenen dingen steeds op een andere manier te zeggen. Daardoor zit het verhaal in je hoofd maar klink je toch 'conversationeel' en maak je contact. Ik raad aan om enkele belangrijke zinnen, waaronder de kernboodschap, wel op de vooraf bedachte manier uit te spreken.

2. Bereid je voor om jezelf te zijn
Je hoort vaak het advies dat je authentiek moet zijn. Maar hoe doe je dat als je voor een groep moet staat met de spotlight gericht op jou? Je kunt je erop voorbereiden door bijvoorbeeld het verhaal persoonlijk maken. Gebruik een persoonlijke ervaring, een foto uit je eigen collectie of een pittige mening in je verhaal. Daarmee ziet je publiek jouw betrokkenheid en dus authenticiteit.

3. Creëer voor elk publiek iets nieuws
Onderbreek je powerpointpresentatie bijvoorbeeld door gebruik te maken van een whiteboard, flip-over of door een live demonstratie te doen. Er zijn ook veel manieren om het publiek mee te laten doen. Stem voorbeelden af op het publiek van die dag en gebruik niet steeds dezelfde.

4. Waag een gokje
Doe iets wat misschien mis kan gaan, een demonstratie met iemand uit het publiek bijvoorbeeld. Door de spanning die dat veroorzaakt, zit het publiek op het puntje van de stoel. Uiteraard bereid je je zo voor dat het (bijna) niet mis kan gaan.

2 opmerkingen:

Arthur Sevenstern zei

Prima verhaal, Pauline! Ik ben het met je eens dat je de gelijkenis trekt met een "live" optreden van een muzikant of acteur. Wat ik nog wel aan deze boodschap wil toevoegen is het onderdeel voorbereiding. Een goede voorbereiding is essentieel en veel sprekers vergissen zich in de hoeveelheid tijd die dat vergt. Ik denk dat je het aan je publiek verplicht bent om voldoende tijd in de voorbereiding te steken.

Conduite zei

Helemaal eens Arthur! Een presentatie zou onderdeel moeten zijn van de totale planning van bijvoorbeeld een project. Hoe meer tijd je aan voorbereiding besteedt hoe meer tijd het uiteindelijk oplevert, omdat je dan niet nog eens achteraf je publiek hoeft te overtuigen.